MICK WHITE
MICK WHITE
Haaksirikkoisen meteoriitin tarina
Meteors on miljoonien tarinoiden
bändi, ja Paul Fenech on varmasti vielä useampien ja uskomattomampien
tarinoiden mies. Mies joka jakaa mielipiteitä varmasti enemmän kuin Persujen
Timo Soini. Yleensä Meteors-jutuissa on äänessä ollut vain ja ainoastaan itse
Paul. Tavallaan itseoikeutetustikin, sillä hänhän on lähestulkoon yhtä kuin
Meteors. Mutta mikään juttu ei anna oikeaa kuvaa, mikäli aina vain tarjotaan
sen yhden ja ainoan henkilön mielipide ja näkemys tapahtumiin.
Halusin laajentaa Meteorsin kuvaa
haalimalla kokoon entisiä jäseniä ja haastatella heitä tapahtumista ajalta,
jolloin he olivat mukana bändissä. Ensimmäisenä piinapenkkiin istutin
loisteliaan ja legendaarisen ”Wreckin’ Crew” -albumin basistin Mick Whiten.
”Wreckin’ Crew” oli juuri SE albumi minulle, jonka ansiosta Meteors vei
mennessään nuoren maalaiskollin sielun. Ei muuta kuin annetaan Mick Whitelle
sana, ja kuunnellaan korvat kuumina mitä herra tarinoi.
Punk potkii esiin
Mick kavereineen kiinnostui
punkmusasta sen pamahtaessa silmille täysillä kierroksilla vuonna 1977. Hän
kävi yhä koulua, osteli levyjä ja kävi innokkaana keikoilla kuuntelemassa tuota
täysin uutta soundia.
- Diddle (Guana Batzin alkuperäinen
rumpali, RIP) oli mukana keikoilla Levikset pinkeinä ja biletti täysillä mukana
samassa porukassa kanssani, olimme lopulta myös samassa koulussa. Vuonna 1978
kävimme yhä enemmän yhdessä keikoilla ja aloin kirjoitella omia biisejä mieleni
sopukoista. Kirjoitin kappaleen ”Verbal Abuse” eikä aikakaan, kun perustimme
samannimisen bändin. Se kokoonpano ei koskaan kantanut treenikämppää
pidemmälle, mutta oli kuitenkin oivaa harjoitusta nuorille soittajan aluille!
Uudet kampaukset
Vuosikymmen vaihtui ja alkoi
kantautua aivan uusia tuulia uuden tyylin vallatessa alaa. Katukuvaan tuli
uudenlaisia heittoja ja pukeutumistyylejä. Mutta kaikkein tärkeimpänä
innoittajana toimivat Meteorsin ohella ne lukuisat muut idearikkaat bändit,
jotka tarjosivat tunkkaiseen menoon jotain aivan uutta ja tuoretta.
- Joskus vuoden 1981 vuoden
paikkeilla muutamat kaverini tulivat Meteorsin keikalta täböllä sekaisin
yhtyeen soundista ja keikkatunnelmasta. He olivat leikanneet hiuksensa aivan
uudella mallilla, joka sopi psychobilly-tyyliin. Vain muutamaa päivää aiemmin
he olivat täysin vastakkaista mieltä Fenechistä, kun heillä oli ollut jollain
keikalla jotain kahinaa hänen kanssaan. Aivan uskomaton hypetys iskeytyi
salaman lailla ihmisiin Meteorsin ympärillä, lähestulkoon koko kaupunki puhui
heistä. Kyseisen keikan jälkeen he soittivat seuraavana viikonloppuna Egham
Collegessa. Menin tietysti mukaan katsastamaan pitääkö tuo hypetys oikeasti
paikkaansa. Olin välittömästi myyty ja käännytetty, kun näin ja koin heidät
lavalla. Se oli jotain aivan uskomatonta!
Heiluriovista aikakoneeseen
Faniryhmittymä kasvoi ja
viidakkorumpu takoi hurjaa sanomaansa keikka keikan jälkeen, ja fanit
seurasivat tuota Maniac Rockers From Hell -trioa, joka totaalisesti muutti
pölyttyneen musiikkielämän hetkeksi. Monessa muissakin yhteyksissä tutuksi
tullut Feltham Football Club on osa tätäkin tarinaa.
- Meidän paikallinen menomestamme oli Feltham
Football Club. Steve & Colin järjestivät siellä Alley Cat Record Hop
rokki-iltoja. Alan scene eli silloin todellista nousukauttaan, ja menoa sekä yleisöä
riitti. Muistan hyvin vielä ensi kerran kun menin ihan oikeisiin
rokkibileisiin. Baari oli erotettu tanssipuolesta heiluriovilla, ja kun astui
rokkipuolelle oli kuin olisi astunut aikakoneeseen! Paikka oli täynnä
rockabillyjengiä tanssimassa 1950-lukulaisen roketin tahtiin, ja niin vain
vanha punkkari, kuten minä, rakastui tähän paikkaan ja sen tunnelmaan, ja ennen
kaikkea siihen upeaan musaan, jota siellä kuuli. Meitä oli aika iso porukka,
kun menimme Feltham-klubille ja suurin osa meistä oli vieläpä vannoutuneita
Meteors-faneja. Paikka meinasi revetä liitoksistaan, kun he soittivat siellä
ensi kertaa, ja meno oli sen mukaista. Meteors olikin siellä pian vakiovieras.
Historia muotoutuu
Feltham Clubilla tapahtui myös eräs
tapaaminen, joka johti tapahtumiin, joilla on myös vahvasti vaikutusta
psychobillyn historiassa.
- Tapasin myös Pip Hancoxin (”Mr Guana Batz”
Stuart Osbornen ohella!) siellä. Hän oli hivenen meitä nuorempi ja hänellä oli
kämppä silloin Bedfontissa, jossa vietimmekin monia ikimuistoisia jatkoja
tyttöjen kera. Stuart tuli kuvaan hieman myöhemmin, ja oli pikkaisen varuillaan
meidän porukkamme suhteen. Soitin kitaraa silloin ja Pip pyysi, jos voisimme
vähän jammailla yhdessä. Halusin pistää pystyyn billybändin ja halusin soittaa
kontrabassoa, joten aloimme treenaamaan kerran viikossa. Meillä ei tuolloin
ollut mitään nimeä, mutta noihin aikoihin kirjoitin biisit ”Phantom Of The
Opera” ja ”Axe Attack”.
Rumpali jäi aika pian messistä pois
ja Mick sai ajatuksen pyytää vanhaa tuttavaansa Diddleä mukaan bänditouhuun.
Diddle oli jo lähes luopunut koko rumpalihommasta, joten Mick heitti sen
ajatuksen sivuun.
- Pip aloitti Slapbacks-bändin ja pyysi minua
mukaan siihen basistiksi. Menin heidän harjoituksiinsa Boroughiin ja tapasin
muut jäsenet. He kiinnittivät minut mukaan ja on aivan pakko sanoa, että he
olivat varsin tiukka bändi jo silloin. Myöhemmin äänitimme neljän biisin demon.
Asiat luistivat hyvin ja meille oli tulossa eka keikkakin jollekin
jalkapalloklubille, mutta juuri silloin kitaristimme Sam päätti häippästä.
Tuuliajolta satamaan
Mick jäi ilman bändiä ja vietti
aikaansa lähinnä oleskellen kotona ja käyden keikoilla. Kaikki muuttui vahvasti
eräänä iltana puhelimen soidessa vuoden 1982 huhtikuussa.
- Steve kertoi minulle Nigelin lähteneen
Meteorsista ja Fenech kuulemma oli häneltä kysellyt, josko hän tietäisi ketään
basistia Nigelin tilalle. Soitin siltä istumalta Fenechille ja sovimme
tapaamisen heidän keikalleen Marquee Clubille seuraavalle tiistaille. Menin
keikalle, jossa sovimme pienen koe-esiintymisen Fenechin kämpillä. Isäni heitti
minut Tootingin alueelle Fenechin luo kontrabassoni ja vahvistimeni kera. Menin
kellariin ja pistin kamani kiinni. Fenech kysyi mitä biisejä osaan. Aloitin
”Rockhouse”-biisillä ja jatkoin siitä sitten muilla biiseillä, joita tiesin
heidän keikkasetistään.
Fenech hiillosti hivenen lisää Mick
Whitea ja pyysi häntä nimeämään biisejä, joita ei osaa. Mick luetteli muutaman
mm. klassikot ”Hills Have Eyes” ja ”Mutant Rock”. He vetivät ne sitten yhdessä
ja kaikki meni hyvin. Paikalla olivat myös Russell Jones ja Woodie Taylor.
Kyräilyä alkumetreillä
Kyseessä ei ollut rakkaus ensi
silmäyksellä, vaan soidinkuviot olivat melko tiukat.
- Fenech meni yläkertaan
keskustelemaan Woodien ja Russellin kanssa. Hetken kuluttua he palasivat
takaisin ja tokaisivat: ”Woodie ei pidä sinusta, koska ajattelee sinun olevan
mukana vain maineen takia.” Näytin heille 500 punnan bassoani ja vahvistintani.
Fenech jatkoi: ”Russell ei pidä sinusta, koska olet Länsi-Lontoosta!” Tokaisin
etten minä myöskään pidä hänestä, jolloin Russell nauroi ja vapautti samalla
tunnelman. Tuolloin oli kovaa vihanpitoa Länsi-Lontoon (Whitton) punkkareitten
ja Pohjois-Lontoon punkkareiden välillä. Fenech pisti pisteen kursailulle
sanomalla: ”Tämä on minun bändini, ja haluan sinut mukaan!” Ensiesiintymiseni
Meteorsin riveissä oli 25. huhtikuuta 1982 Lontoon legendaarisessa
Lyceum-rokkimestassa UK Subsin lämppärinä!
Debyyttikeikan tunnelmat
- Muistan hyvin kuinka valot
himmenivät Lyceumilla, seisoin yleisön edessä odottaen kaiken alkua. Päätinkin
kuitenkin soittaa sähköbassolla kontran sijaan, koska soitin sitä paremmin.
Päästyäni lavalle ja heitettyä piuhani kiinni vahvistimeen huomasin ainakin 30
kaveriani aivan lavan edessä huutamassa ja laulamassa nimeäni. Voitte uskoa,
että se oli veret seisauttava hetki. Siellä oli ainoastaan 600 ihmistä ja
Lyceumissa se tuntuu kuin paikka olisi tyhjä. Mutta tunnelma oli aivan katossa
koko keikan ajan. Keikka oli äkkiä ohitse ja siinä se oli. Nyt olin virallisestikin
Meteorsin jäsen. Kaverini heittivät vettä päälleni ja olin ihmeissäni mitä tämä
meinasi!? Keikan jälkeen selvisi, he olivat tehneet minulle eräänlaisen
Meteors-kasteen.
Hitsautuminen kokonaisuudeksi
Meteorsin fanijoukko oli sisäänpäin
lämpiävää, eikä kukaan puhunut Mickille mitään ennen kuin vasta muutaman keikan
jälkeen.
- Olin soitellut Fenechille muutamia
biisejäni ja ensimmäiseksi hän hyväksyi settiin ”Axe Attack” -biisini, joka
upposikin yleisöön mitä hienoimmalla tavalla. Sen jälkeen kuuluin joukkoon.
Pikkuhiljaa Mick ja Fenech
ystävystyivät, ja Mick muutti Fenechin luo asumaan. Mick kyllä tiesi, että
musiikkipiireissä ja muutenkin oli paljon ihmisiä, jotka eivät tulleet toimeen
Fenechin kanssa, tai edes ymmärtäneet hänen touhujaan. Mick kunnioitti hänen
soittotaitojaan ja arvosti häntä myös bändin johtajana. Aluksi Fenech
kohtelikin Mickiä viimeisen päälle hyvin. Se oli kuitenkin vain tyyntä myrskyn
edellä, ennen kuin Pauli-sedän egoilu sai voiton ja suuri vihajuna nytkähti
liikkeelle.
Pikkupojat kiukuttelevat
Omassa kategoriassani toinen
Meteorsin albumi “Wreckin’ Crew” on vähintään yhtä kovaa tasoa kuin
debyyttiklassikko “In Heaven”. Tummia pilviä alkoi kuitenkin kasautua
ystävysten ylle jo tuon toisen tiukan levyn äänitysten aikoihin.
- Olimme äänittämässä ”Wreckin’ Crew’ta”, kun
ensi kerran näin Fenechistä sen pimeämmän puolen pilkahduksen. Sticks (Ginger
Meadham) oli jättänyt joitakin rumpusetin osia kotiin ja kun minä en ajanut
lainkaan ja Ginger kieltäytyi, niin Fenechin oli lähdettävä hakemaan niitä. Hän
poltti hihansa ja lähti kävelemään metroasemalle. Menin hänen peräänsä ja näin
hänen istuvan siellä lukemassa lehteä ja mumisemassa: ”En hae niitä rumpuja,
lopetan koko bändin tähän paikkaan!” Silloin paloivat minun päreeni, nappasin
lehden häneltä ja käskin häntä nostamaan perseensä ylös penkistä, menemään
autoon ja hakemaan ne vitun rummut! Fenech ilmeisesti hämmästyi niin paljon
minun hermostumistani, että nousi ja haki ne, Mick muistelee.
Nainen aloitti alamäen
Steve ”Ginger” Meadham liittyi
mukaan bändiin, kun Woodie ei päiväduuniensa takia voinut lähteä kiertueelle.
Mick ehdotti Fenechille rumpalia, jonka oli nähnyt soittavan Ricochets
-bändissä. Näin Ginger tuli mukaan kuvaan. Woodien viimeinen keikkakuva
ikuistettiin “Mutant Rock” -EP:n takakanteen. Ginger oli jo tuolloin paikalla.
Samalla ikuistettiin Fenechin, Russellin, Mickin ja Gingerin muodostaman
kokoonpanon ensimmäinen promokuva, Potretti päätyi hulppean “Johnny Remember
Me” -EP:n takakanteen. Ep ilmestyi vasta helmikuussa 1982.
Mick ja Fenech menivät
mielenkiinnosta tarkastamaan Nigel Lewisin keikkakuntoa Fulham Greyhoundiin ja
jatkothan siitä syntyivät.
- Menimme eräiden tyttöjen kanssa Fenechin
kämpille pitämään hauskaa keikan jälkeen. Noin viikon jälkeen yksi tytöistä,
Karen nimeltään, soitti minulle ja kertoi vanhempiensa lempanneen hänet pihalle
kodistaan. Herrasmies kun olen, tarjosin hänelle mestaa omien vanhempieni
luota. Voit vain arvata kuinka paljon Fenech tästä hermostui, hän kertoi heti
menettäneen kuin veljensä. Tämän jälkeen alkoi alamäki.
Kiertuetta pukkaa
Päällisin puolisin kaikki näytti
hyvältä vuoden 1982 kesän koittaessa. Meteorsin toinen albumi “Wreckin’ Crew”
oli saatu purkkiin. Bändi pääsi myös aloittelevan Klub Foot -klubin lavalle 15.
heinäkuuta yhdessä punk-yhtye Peter & The Test Tube Babiesin kanssa. Kesä
huipentui neljän keikan minikiertueeseen ”Mutan Rock” 45 julkaisseen WSYZ
lafkan tallikaverien Anti-Nowhere Leaguen ja Defectsin kanssa. Rundin
avauskeikka oli Top Rank -mestassa Brightonissa 22. elokuuta 1982.
- Ennen sitä meillä oli keikka Hammersmith
Palacessa Bow Wow Wow’n lämppärinä. Menimme sinne ajoissa, jotta pääsisimme
lähtemään sieltä mahdollisimman pian kohti Brightonia. Heitimme keikkamme ja
hyppäsimme lavalta vauhdilla Curdien (bändin manageri) RS2000:n avaimet käsissä
ja kurvasimme nappi laudassa kohti Brightonia. Tulimme Top Rankiin suoraan
pääovista, heh, aivan kuin Mooses olisi saapunut hämmästelevän yleisön ohitse.
Suoraan lavalle, kytkimme kamat laitteisiin ja setti käyntiin ”Maniac Rockers
From Hell” -biisillä ja paikka suorastaan RÄJÄHTI huikeaan menoon.
Papanoita keikkabussissa
Mielipuolinen meno jatkui myös lavan
ulkopuolella, sillä elokuisella kiertueella Anti-Nowhere Leaguen ja Defectsin
herroille tuli mieleen kidnapata… lammas!
- Älä kysy minulta miksi, ja mistä tämä idea
tuli. Ehkäpä halusimme maskotin tai olimme juuri Walesissa. Hee, en todellakaan
muista. Joten hyppäsimme kaikki bussista ja juoksimme pellolle, joka oli täynnä
lampaita. Nappasimme sieltä yhden, joka tietysti oli aivan kauhuissaan ja potki
ja määki. Totta kai se virtsasi ja paskoi pitkin bussia… Joten tämä oli taas
niitä kuuluisia kiertueideoita, jotka olisi voinut jäädä tekemättä!
Halloweenina 31. lokakuuta 1982 Mick
ja Meteors saivat ensi kosketuksen Suomeen, kun bändi jakoi Lyceumin keikalla
lavan yhdessä Hanoi Rocksin kanssa Halloween Monster Ball -bileissä. Muita
illan esiintyjiä olivat Sex Gang Children, Screaming Lord Sutch ja Adicts.
Belfastissa paukkuu
Välillä sattumukset olivat
vaarallisempaa luokkaa. Joulukuun lopussa 1982 Meteors vieraili
Pohjois-Irlannissa yhdessä Anti-Nowhere Leaguen ja Defectsin kanssa.
- Erään kerran olimme Belfastissa,
Pohjois-Irlannissa King’s Halls -mestassa vai oliko se Queen’s Hall?!
(Toim.Huom. Paikan nimi oli Ulster Hall, joka viittaa protestanttien mestaan)
1980-luvun alussa Belfast ei ollut ihan sitten niitä parhaimpia ja
turvallisimpia paikkoja englantilaisille. Olimme matkassa vanhalla brittiläisen
kelkkailutiimin puna-valko-sinisellä pakulla. Fenech keksi sitten vielä
vetäistä lipun eteen… Defects tuli lavalta ja kertoi jonkun ampuilevan lavalle
ritsoilla jotain feikkipanoksia. Ei mikään järin hieno uutinen, kun olimme
juuri menossa sinne. Menimme lavalle nähdäksemme tapahtuuko siellä jotain
outoa. Yleisö oli lähes puoliksi punkkareita ja puoliksi billyväkeä,
jakautuneina omiin puoliskoihinsa. Olimme ihan ihmeissämme, mutta aloitimme
show’n todella tiukalla meiningillä. Yleisö meni täysin sekaisin, ja me
nautimme tilanteesta totta kai, kun he ottivat näin meidät vastaan. Järkkärit
eivät olleet koskaan nähneet mitään tällaista, ja olivat aika ihmeissään ja
kädet täynnä töitä!
Kaunis neitokainen hyppäsi lavalle,
aivan Mickin viereen perässään kaksi lihaskimppuista järkkäriä.
- Nostin bassoni ylös, nainen
kietoutui tiukasti ympärilleni, laskin basson hänen päänsä päälle ja jatkoin
soittamista. Järkkärit yrittivät epätoivoisesti häntä irti minusta ja muutamia
iskuja sateli sinne tänne. Samaan aikaan kun lavalla tapahtui, Curdie oli
löytänyt tämän pellen, joka ampui lavalle kuulia. Curdie käveli yleisön läpi
tämän luokse ja tempaisi yhdellä iskulla tyypin kanveesiin.
Menestyksen makua
Meteorsin suosio kävi kuumana
loppuvuodesta 1982, kun indielistojen kärjessä killuivat elokuussa julkaistu
”Mutant Rock” -sinkku ja ”In Heaven” -albumi. Psychobillystä oli tullut huikean
suosittua, ja joka puolella näkyi kiilatukkia.
- Saimme loppuun Anti-Nowhere League
-kiertueen ja lähdimme ensimmäiselle omalle kiertueellemme. Ennen kiertuetta
tapasin Gingerin Curdien toimiston lähellä olevassa pubissa. Hän kertoi
minulle, että Russell aikoi tehdä jotain kurjaa lavalla seuraavalla keikalla ja
lähteä sen jälkeen bändistä. Russell ja Fenech eivät tulleet toimeen lainkaan
keskenään, vaan riitelivät koko ajan jostain. Olin vasta 18 ja nuori
pojankloppi, mutten tyhmä. Soitin heti Russellille ja kerroin, että hän on
ulkona bändistä. Fenech ei pitänyt tempustani ja kysyi minulta: ”Kuka nyt
laulaa sinun tekemäsi biisit?!” Sanoin hänelle, että sinä, olen aina halunnut
että sinä laulat ne! Hän oli tyytyväinen tähän, vaikka olinkin astunut
alueelle, joka ei minulle kuulunut. Kiertue oli aika raskas, keikkaa keikan
perään, lopulta kadotat ajan ja paikan tajun.
Mielipuolinen fani
Psychobilly sai valtamediassa aika
nopeasti epämääräisen maineen. Meteors nousi esiin jopa erään surullisen surman
mediapuinnin yhteydessä.
- Joku sunnuntai veljeni Brian soitti ja
sanoi: ”Oletko nähnyt News Of The World -lehden, katso sivu 7.” Olin ihan
pihalla, että mitä nyt? Hain lehden ja katsoin sivulle 7. Siellä oli pieni
juttu oikeudenkäynnistä, jossa kerrottiin jonkun mielipuolen tappaneen
tyttöystävänsä 97:llä puukoniskulla. Tämä mielipuoli kertoi diggaavansa meitä,
ja haluavansa olla kuten me ja mistä me laulamme! Oikeuden tuomari totesi,
ettei mitenkään ole kyseisen bändin vika, että tällaista tapahtuu. Juttu oli
aika ikävä joka tavalla, ja sen ansiosta biisejämme ei soitettu radiossa ja
meidät tiputettiin listoilta.
Tulppaanit pöllyävät
Joulun aluspäivinä 1982 Meteors
buukattiin neljän päivän kiertueelle Hollantiin. Mick ja bändin roudari Steve
olivat innoissaan Hollannin-reissusta. Steve oli aiemmalla reissullaan tavannut
Tos-nimisen tytön ja oli järjestänyt Meteorsin keikoille tapaamisen Tosin ja
hänen muutamien kavereidensa kanssa.
- Kaksi ekaa keikkaa olivat pienessä pubissa.
Ajattelin heti kyynisesti, että jos tämä on tällainen kiertue, niin onpa aika
laimeaa. Se oli täynnä jotain lauttamiehiä. Lavan edessä oli noin kymmenen
tytön ryhmä ja kun me aloitimme settimme, he menivät totaalisen sekaisin
positiivisessa mielessä. En ollut nähnyt mitään sellaista ennen, heillä oli
todella hauskaa ja niin oli meilläkin lavalla. Seuraava keikka oli jossain
tehdasvarastotyyppisessä mestassa, joka oli aika massiivinen. Sama tyttöporukka
oli myös siellä, ja he olivat tuoneet lisää kavereitaan mukanaan.
Kulkusten kilinää
Keikan jälkeen Steve pyysi minut
erikseen ja esitteli minut muutamille tytöistä. En saanut silmiäni millään irti
Tosin kaverista, hänen nimensä oli Silvia, eikä hän puhunut sanaakaan
englantia. Menimme jollekin klubille ja meillä oli aivan huippubileet siellä.
Jatkoimme jollekin syrjäiselle kujalle, ja siellä johonkin baariin. jonne pääsi
vain koputtamalla oveen. Sieltä katsottiin luukusta ketä ovella on, ja sitten
vasta pääsi sisään.
Minulla menikin koko ilta yrittäen
selittää Silvialle kuinka hurmaavan ihana hän on, Tos toimi minulla siinä
onneksi tulkkina aika ajoin. Lopulta menimme takaisin Tosin kämpille. He
katosivat Steven kanssa makuhuoneeseen ja minä jäin Silvian kanssa makoilemaan
joulukuusen juurelle. Avasimme skumppapullon ja nautimme toistemme seurasta. Se
on varmasti yksi parhaista jouluistani!
Tiukka trio
Seuraava keikka olikin Amsterdamissa
kunnon mestassa, jossa lava oli korkealla, mega-isot peeaat ja valtava
tanssilattia. Mick, Steve ja tytöt saapuivat paikalle reilusti myöhässä. Fenech
oli hippasen kiukkuisella päällä, ei myöhästymisestä, vaan siitä kun hän oli
joutunut yksin hakemaan ”lohtua” punaisten lyhtyjen alta…
- Soundcheck oli jo aivan täysillä käynnissä,
kun saavuimme. Kiertuemanagerimme oli duunannut bassoni kuntoon, kutsuimme
häntä nimellä ET, heh, koska hän soitteli joka ilta äidilleen. Lavalle
päästyäni huomasin puolen yleisöstä olevan skinejä. Pienoinen pelko hiipi puseroon,
kun ajattelin että mitäköhän tästä tulee. Meillä oli Briteissä ollut aika
vahvoja kahnauksia skinien kanssa. Nämä olivat onneksi hollantilaisia ja
saksalaisia skinejä. Taas yksi muistorikas keikka ja skinit olivat täböllä
mukana menossamme, joten murehdin aivan suotta. Kaikesta huomasi kuinka
yhtenäinen trio minusta, Fenechistä ja Gingeristä oli tullut: jokainen tiesi
tasan tarkkaan mitä seuraavaksi tapahtuu, ja kaikki hoidimme tonttimme
viimeisen päälle tyylillä. Soundimme oli tuossa vaiheessa tiukimmillaan.
Pystyit vain nauttimaan täysillä, ei tarvinnut murehtia mitä seuraavaksi
soitetaan.
Ilo katoaa
Kaiken hypen keskellä Meteors
buukattiin Channel Fourin ”What Ever You Want” -tv-ohjelmaan. Se oli show,
jossa esitettiin pääasiassa nauhoja livekeikoilta. Keikka kuvattiin 13.
tammikuuta 1983 Ace-mestassa Lontoon Brixtonissa. Kaikennäköistä pientä värinää
ja sähläystä oli ilmassa ennen keikkaa johtuen ainakin herra Fenechin
vaikeiluista ja bändin jäsenten henkilökemioista.
- Fenech oli sitten pikkaisen jollain ihmeen
egotripillä ja samalla hän oli pystynyt suututtamaan alkuperäisen porukan, joka
oli seurannut meitä alusta saakka. En pahemmin välittänyt mitään politiikasta,
mutta musiikki oli minulle kaikki kaikessa. Jotenkin biiseistä alkoi tulla hivenen
liian samanlaisia eikä niissä ollut enää haastetta tarpeeksi. Menin katsomaan
Guana Batzin ekaa keikkaa Feltham Football Clubille. Diddle ja Stuart olivat
saaneet Pip Hancoxin laulajaksi ja Boring Bob Grovnerin basson varteen.
Keikalla huomasin, että itse olin kadottanut soittamisen ilon, joka
ilmiselvästi Batzeilla oli. Minulla oli todella kova ikävä omia kavereitani,
jotka eivät käyneet enää Meteorsin keikoilla, koska eivät pitäneet Fenchin
käytöksestä.
Pilviä kerääntyy
- Ace-keikalla totta kai soitimme ”Johnny
Remember Me” -biisin. Levyllä Helen Knight laulaa naisosuuden, mutta jo
studiossa meidän piti harmonisoida hänen lauluaan pikkaisen, jotta se kuulosti
tarpeeksi hyvältä. Tunsin Helenin jo koulusta ja pyysin hänet mukaan juuri
tuolle biisille. Harmi vain kun emme voineet käyttää häntä livenä. Myöhemmin
hän tuli laulajaksi minun Flayed Alive -bändiini. Ace-keikka oli aika kamala,
siellä oli tappeluita ja alkuperäinen Meteors-jengi paikalla, Fenech sai heidät
vielä enemmän raivon partaalle laulamalla entisestä tyttöystävästään Louisesta.
Alkuperäisjengi uhitteli koko keikan ajan Fenechille, ja tunnelma oli aika
uhkaava. Keikan jälkeen osa heistä pyrkikin pukuhuoneeseen halutakseen vähän
myllyttää häntä. Kaikesta huolimatta en suostunut päästämään heitä ohitseni ja
sain heidät peruuttamaan aikeensa! Olin varma, että he teilaavat minut siihen,
mutta ainoa mitä tapahtui oli että he sanoivat: ”Sinä olet OK!”
Kiitollisuus ei kuulu ilmeisesti
kaikkien hyveisiin, saatikka että ymmärtäisi mitä se tarkoittaa, kuten jatkosta
ilmenee.
Tyly loppu
Kohtaus ei jäänyt ilman
seuraamuksia. Acen keikka jäikin Mickin viimeiseksi.
- Pikkaisen tämän jälkeen Fenechin oma roudari
Paul kertoi minulle, että Fenech on aikonut korvata minut bändissä piakkoin.
Täysin raivon sokaisemana juoksin rappuset ylös pukuhuoneeseen ja tivasin
suoraan häneltä, että mitä tämä tarkoittaa! Hän kielsi kaiken, mutta näin heti
hänen naamastaan kaiken olevan valetta, ja tiesin saavani potkut bändistä.
Aika pian Mick saikin kutsun
manageri Curdien luo tapaamiseen. Curdie kertoi hänelle Fenechin haluavan hänet
ulos bändistä.
- En tietystikään ollut iloinen tästä
uutisesta, mutta ei se myöskään mitenkään yllättänyt minua. Niin sitten urani
Meteorsissa oli ohi. Boring Bob Grovner oli laittamassa hetkellisesti bändiä
pystyyn, joten tarjouduin mukaan. Olin puhunut Batzin keikan aikana Diddlen
kanssa siitä, etten enää ollut oikein onnellinen Meteorsissa ja hän sanoi
minulle: ”elleivät kundit halua sinua Batziin, perustamme ihan oman bändin!”
Aukenihan se ovi ja Mick astui Guana
Batzin riviin. Lyhyen, mutta kivisen Meteors-pestin jälkeen alkoi aivan uusi
aikakausi nuoren muusikon elämässä,,.Hän oli mukana jo Guana Batzien toisella
keikalla tammi-helmikuussa 1983. Näistä Batz-kuvioista ja muista Mick Whiten
vaiheista myöhemmin lisää. Pienenä knoppitietona mainittakoon lyhyt
managerointijakso aloittelevan Demented Are Gon messissä.
Loppusanat
Oli kerrassaan kohtalon ivaa, että
Mick sai kenkää juuri ennen kuin levyt, joiden työstämiseen hän oli
osallistunut, tuupattiin markkinoille. Meteorsin suosituimmaksi jäänyt kiekko
”Johnny Remember Me” julkaistiin helmikuussa 1983. EP nousi singlelistalla suoraan
sijalle 55. Joku saattaa ajatella, mitä huikeaa tuossa nyt on. Eipä muuta kuin
että se myi ensi viikon aikana 20 000 kappaletta. Varsinkin uudelle
marginaalibändille murtautuminen Top 40 -listakärjen tuntumaan oli Britanniassa
tuolloinkin melkoinen temppu. Myös Meteorsin arvostettu kakkosalbumi ”Wreckin’
Crew” julkaistiin vasta Mickin erottamisen jälkeen.
MICK WHITE
Haaksirikkoisen meteoriitin tarina
Meteors on miljoonien tarinoiden
bändi, ja Paul Fenech on varmasti vielä useampien ja uskomattomampien
tarinoiden mies. Mies joka jakaa mielipiteitä varmasti enemmän kuin Persujen
Timo Soini. Yleensä Meteors-jutuissa on äänessä ollut vain ja ainoastaan itse
Paul. Tavallaan itseoikeutetustikin, sillä hänhän on lähestulkoon yhtä kuin
Meteors. Mutta mikään juttu ei anna oikeaa kuvaa, mikäli aina vain tarjotaan
sen yhden ja ainoan henkilön mielipide ja näkemys tapahtumiin.
Halusin laajentaa Meteorsin kuvaa
haalimalla kokoon entisiä jäseniä ja haastatella heitä tapahtumista ajalta,
jolloin he olivat mukana bändissä. Ensimmäisenä piinapenkkiin istutin
loisteliaan ja legendaarisen ”Wreckin’ Crew” -albumin basistin Mick Whiten.
”Wreckin’ Crew” oli juuri SE albumi minulle, jonka ansiosta Meteors vei
mennessään nuoren maalaiskollin sielun. Ei muuta kuin annetaan Mick Whitelle
sana, ja kuunnellaan korvat kuumina mitä herra tarinoi.
Punk potkii esiin
Mick kavereineen kiinnostui
punkmusasta sen pamahtaessa silmille täysillä kierroksilla vuonna 1977. Hän
kävi yhä koulua, osteli levyjä ja kävi innokkaana keikoilla kuuntelemassa tuota
täysin uutta soundia.
- Diddle (Guana Batzin alkuperäinen
rumpali, RIP) oli mukana keikoilla Levikset pinkeinä ja biletti täysillä mukana
samassa porukassa kanssani, olimme lopulta myös samassa koulussa. Vuonna 1978
kävimme yhä enemmän yhdessä keikoilla ja aloin kirjoitella omia biisejä mieleni
sopukoista. Kirjoitin kappaleen ”Verbal Abuse” eikä aikakaan, kun perustimme
samannimisen bändin. Se kokoonpano ei koskaan kantanut treenikämppää
pidemmälle, mutta oli kuitenkin oivaa harjoitusta nuorille soittajan aluille!
Uudet kampaukset
Vuosikymmen vaihtui ja alkoi
kantautua aivan uusia tuulia uuden tyylin vallatessa alaa. Katukuvaan tuli
uudenlaisia heittoja ja pukeutumistyylejä. Mutta kaikkein tärkeimpänä
innoittajana toimivat Meteorsin ohella ne lukuisat muut idearikkaat bändit,
jotka tarjosivat tunkkaiseen menoon jotain aivan uutta ja tuoretta.
- Joskus vuoden 1981 vuoden
paikkeilla muutamat kaverini tulivat Meteorsin keikalta täböllä sekaisin
yhtyeen soundista ja keikkatunnelmasta. He olivat leikanneet hiuksensa aivan
uudella mallilla, joka sopi psychobilly-tyyliin. Vain muutamaa päivää aiemmin
he olivat täysin vastakkaista mieltä Fenechistä, kun heillä oli ollut jollain
keikalla jotain kahinaa hänen kanssaan. Aivan uskomaton hypetys iskeytyi
salaman lailla ihmisiin Meteorsin ympärillä, lähestulkoon koko kaupunki puhui
heistä. Kyseisen keikan jälkeen he soittivat seuraavana viikonloppuna Egham
Collegessa. Menin tietysti mukaan katsastamaan pitääkö tuo hypetys oikeasti
paikkaansa. Olin välittömästi myyty ja käännytetty, kun näin ja koin heidät
lavalla. Se oli jotain aivan uskomatonta!
Heiluriovista aikakoneeseen
Faniryhmittymä kasvoi ja
viidakkorumpu takoi hurjaa sanomaansa keikka keikan jälkeen, ja fanit
seurasivat tuota Maniac Rockers From Hell -trioa, joka totaalisesti muutti
pölyttyneen musiikkielämän hetkeksi. Monessa muissakin yhteyksissä tutuksi
tullut Feltham Football Club on osa tätäkin tarinaa.
- Meidän paikallinen menomestamme oli Feltham
Football Club. Steve & Colin järjestivät siellä Alley Cat Record Hop
rokki-iltoja. Alan scene eli silloin todellista nousukauttaan, ja menoa sekä yleisöä
riitti. Muistan hyvin vielä ensi kerran kun menin ihan oikeisiin
rokkibileisiin. Baari oli erotettu tanssipuolesta heiluriovilla, ja kun astui
rokkipuolelle oli kuin olisi astunut aikakoneeseen! Paikka oli täynnä
rockabillyjengiä tanssimassa 1950-lukulaisen roketin tahtiin, ja niin vain
vanha punkkari, kuten minä, rakastui tähän paikkaan ja sen tunnelmaan, ja ennen
kaikkea siihen upeaan musaan, jota siellä kuuli. Meitä oli aika iso porukka,
kun menimme Feltham-klubille ja suurin osa meistä oli vieläpä vannoutuneita
Meteors-faneja. Paikka meinasi revetä liitoksistaan, kun he soittivat siellä
ensi kertaa, ja meno oli sen mukaista. Meteors olikin siellä pian vakiovieras.
Historia muotoutuu
Feltham Clubilla tapahtui myös eräs
tapaaminen, joka johti tapahtumiin, joilla on myös vahvasti vaikutusta
psychobillyn historiassa.
- Tapasin myös Pip Hancoxin (”Mr Guana Batz”
Stuart Osbornen ohella!) siellä. Hän oli hivenen meitä nuorempi ja hänellä oli
kämppä silloin Bedfontissa, jossa vietimmekin monia ikimuistoisia jatkoja
tyttöjen kera. Stuart tuli kuvaan hieman myöhemmin, ja oli pikkaisen varuillaan
meidän porukkamme suhteen. Soitin kitaraa silloin ja Pip pyysi, jos voisimme
vähän jammailla yhdessä. Halusin pistää pystyyn billybändin ja halusin soittaa
kontrabassoa, joten aloimme treenaamaan kerran viikossa. Meillä ei tuolloin
ollut mitään nimeä, mutta noihin aikoihin kirjoitin biisit ”Phantom Of The
Opera” ja ”Axe Attack”.
Rumpali jäi aika pian messistä pois
ja Mick sai ajatuksen pyytää vanhaa tuttavaansa Diddleä mukaan bänditouhuun.
Diddle oli jo lähes luopunut koko rumpalihommasta, joten Mick heitti sen
ajatuksen sivuun.
- Pip aloitti Slapbacks-bändin ja pyysi minua
mukaan siihen basistiksi. Menin heidän harjoituksiinsa Boroughiin ja tapasin
muut jäsenet. He kiinnittivät minut mukaan ja on aivan pakko sanoa, että he
olivat varsin tiukka bändi jo silloin. Myöhemmin äänitimme neljän biisin demon.
Asiat luistivat hyvin ja meille oli tulossa eka keikkakin jollekin
jalkapalloklubille, mutta juuri silloin kitaristimme Sam päätti häippästä.
Tuuliajolta satamaan
Mick jäi ilman bändiä ja vietti
aikaansa lähinnä oleskellen kotona ja käyden keikoilla. Kaikki muuttui vahvasti
eräänä iltana puhelimen soidessa vuoden 1982 huhtikuussa.
- Steve kertoi minulle Nigelin lähteneen
Meteorsista ja Fenech kuulemma oli häneltä kysellyt, josko hän tietäisi ketään
basistia Nigelin tilalle. Soitin siltä istumalta Fenechille ja sovimme
tapaamisen heidän keikalleen Marquee Clubille seuraavalle tiistaille. Menin
keikalle, jossa sovimme pienen koe-esiintymisen Fenechin kämpillä. Isäni heitti
minut Tootingin alueelle Fenechin luo kontrabassoni ja vahvistimeni kera. Menin
kellariin ja pistin kamani kiinni. Fenech kysyi mitä biisejä osaan. Aloitin
”Rockhouse”-biisillä ja jatkoin siitä sitten muilla biiseillä, joita tiesin
heidän keikkasetistään.
Fenech hiillosti hivenen lisää Mick
Whitea ja pyysi häntä nimeämään biisejä, joita ei osaa. Mick luetteli muutaman
mm. klassikot ”Hills Have Eyes” ja ”Mutant Rock”. He vetivät ne sitten yhdessä
ja kaikki meni hyvin. Paikalla olivat myös Russell Jones ja Woodie Taylor.
Kyräilyä alkumetreillä
Kyseessä ei ollut rakkaus ensi
silmäyksellä, vaan soidinkuviot olivat melko tiukat.
- Fenech meni yläkertaan
keskustelemaan Woodien ja Russellin kanssa. Hetken kuluttua he palasivat
takaisin ja tokaisivat: ”Woodie ei pidä sinusta, koska ajattelee sinun olevan
mukana vain maineen takia.” Näytin heille 500 punnan bassoani ja vahvistintani.
Fenech jatkoi: ”Russell ei pidä sinusta, koska olet Länsi-Lontoosta!” Tokaisin
etten minä myöskään pidä hänestä, jolloin Russell nauroi ja vapautti samalla
tunnelman. Tuolloin oli kovaa vihanpitoa Länsi-Lontoon (Whitton) punkkareitten
ja Pohjois-Lontoon punkkareiden välillä. Fenech pisti pisteen kursailulle
sanomalla: ”Tämä on minun bändini, ja haluan sinut mukaan!” Ensiesiintymiseni
Meteorsin riveissä oli 25. huhtikuuta 1982 Lontoon legendaarisessa
Lyceum-rokkimestassa UK Subsin lämppärinä!
Debyyttikeikan tunnelmat
- Muistan hyvin kuinka valot
himmenivät Lyceumilla, seisoin yleisön edessä odottaen kaiken alkua. Päätinkin
kuitenkin soittaa sähköbassolla kontran sijaan, koska soitin sitä paremmin.
Päästyäni lavalle ja heitettyä piuhani kiinni vahvistimeen huomasin ainakin 30
kaveriani aivan lavan edessä huutamassa ja laulamassa nimeäni. Voitte uskoa,
että se oli veret seisauttava hetki. Siellä oli ainoastaan 600 ihmistä ja
Lyceumissa se tuntuu kuin paikka olisi tyhjä. Mutta tunnelma oli aivan katossa
koko keikan ajan. Keikka oli äkkiä ohitse ja siinä se oli. Nyt olin virallisestikin
Meteorsin jäsen. Kaverini heittivät vettä päälleni ja olin ihmeissäni mitä tämä
meinasi!? Keikan jälkeen selvisi, he olivat tehneet minulle eräänlaisen
Meteors-kasteen.
Hitsautuminen kokonaisuudeksi
Meteorsin fanijoukko oli sisäänpäin
lämpiävää, eikä kukaan puhunut Mickille mitään ennen kuin vasta muutaman keikan
jälkeen.
- Olin soitellut Fenechille muutamia
biisejäni ja ensimmäiseksi hän hyväksyi settiin ”Axe Attack” -biisini, joka
upposikin yleisöön mitä hienoimmalla tavalla. Sen jälkeen kuuluin joukkoon.
Pikkuhiljaa Mick ja Fenech
ystävystyivät, ja Mick muutti Fenechin luo asumaan. Mick kyllä tiesi, että
musiikkipiireissä ja muutenkin oli paljon ihmisiä, jotka eivät tulleet toimeen
Fenechin kanssa, tai edes ymmärtäneet hänen touhujaan. Mick kunnioitti hänen
soittotaitojaan ja arvosti häntä myös bändin johtajana. Aluksi Fenech
kohtelikin Mickiä viimeisen päälle hyvin. Se oli kuitenkin vain tyyntä myrskyn
edellä, ennen kuin Pauli-sedän egoilu sai voiton ja suuri vihajuna nytkähti
liikkeelle.
Pikkupojat kiukuttelevat
Omassa kategoriassani toinen
Meteorsin albumi “Wreckin’ Crew” on vähintään yhtä kovaa tasoa kuin
debyyttiklassikko “In Heaven”. Tummia pilviä alkoi kuitenkin kasautua
ystävysten ylle jo tuon toisen tiukan levyn äänitysten aikoihin.
- Olimme äänittämässä ”Wreckin’ Crew’ta”, kun
ensi kerran näin Fenechistä sen pimeämmän puolen pilkahduksen. Sticks (Ginger
Meadham) oli jättänyt joitakin rumpusetin osia kotiin ja kun minä en ajanut
lainkaan ja Ginger kieltäytyi, niin Fenechin oli lähdettävä hakemaan niitä. Hän
poltti hihansa ja lähti kävelemään metroasemalle. Menin hänen peräänsä ja näin
hänen istuvan siellä lukemassa lehteä ja mumisemassa: ”En hae niitä rumpuja,
lopetan koko bändin tähän paikkaan!” Silloin paloivat minun päreeni, nappasin
lehden häneltä ja käskin häntä nostamaan perseensä ylös penkistä, menemään
autoon ja hakemaan ne vitun rummut! Fenech ilmeisesti hämmästyi niin paljon
minun hermostumistani, että nousi ja haki ne, Mick muistelee.
Nainen aloitti alamäen
Steve ”Ginger” Meadham liittyi
mukaan bändiin, kun Woodie ei päiväduuniensa takia voinut lähteä kiertueelle.
Mick ehdotti Fenechille rumpalia, jonka oli nähnyt soittavan Ricochets
-bändissä. Näin Ginger tuli mukaan kuvaan. Woodien viimeinen keikkakuva
ikuistettiin “Mutant Rock” -EP:n takakanteen. Ginger oli jo tuolloin paikalla.
Samalla ikuistettiin Fenechin, Russellin, Mickin ja Gingerin muodostaman
kokoonpanon ensimmäinen promokuva, Potretti päätyi hulppean “Johnny Remember
Me” -EP:n takakanteen. Ep ilmestyi vasta helmikuussa 1982.
Mick ja Fenech menivät
mielenkiinnosta tarkastamaan Nigel Lewisin keikkakuntoa Fulham Greyhoundiin ja
jatkothan siitä syntyivät.
- Menimme eräiden tyttöjen kanssa Fenechin
kämpille pitämään hauskaa keikan jälkeen. Noin viikon jälkeen yksi tytöistä,
Karen nimeltään, soitti minulle ja kertoi vanhempiensa lempanneen hänet pihalle
kodistaan. Herrasmies kun olen, tarjosin hänelle mestaa omien vanhempieni
luota. Voit vain arvata kuinka paljon Fenech tästä hermostui, hän kertoi heti
menettäneen kuin veljensä. Tämän jälkeen alkoi alamäki.
Kiertuetta pukkaa
Päällisin puolisin kaikki näytti
hyvältä vuoden 1982 kesän koittaessa. Meteorsin toinen albumi “Wreckin’ Crew”
oli saatu purkkiin. Bändi pääsi myös aloittelevan Klub Foot -klubin lavalle 15.
heinäkuuta yhdessä punk-yhtye Peter & The Test Tube Babiesin kanssa. Kesä
huipentui neljän keikan minikiertueeseen ”Mutan Rock” 45 julkaisseen WSYZ
lafkan tallikaverien Anti-Nowhere Leaguen ja Defectsin kanssa. Rundin
avauskeikka oli Top Rank -mestassa Brightonissa 22. elokuuta 1982.
- Ennen sitä meillä oli keikka Hammersmith
Palacessa Bow Wow Wow’n lämppärinä. Menimme sinne ajoissa, jotta pääsisimme
lähtemään sieltä mahdollisimman pian kohti Brightonia. Heitimme keikkamme ja
hyppäsimme lavalta vauhdilla Curdien (bändin manageri) RS2000:n avaimet käsissä
ja kurvasimme nappi laudassa kohti Brightonia. Tulimme Top Rankiin suoraan
pääovista, heh, aivan kuin Mooses olisi saapunut hämmästelevän yleisön ohitse.
Suoraan lavalle, kytkimme kamat laitteisiin ja setti käyntiin ”Maniac Rockers
From Hell” -biisillä ja paikka suorastaan RÄJÄHTI huikeaan menoon.
Papanoita keikkabussissa
Mielipuolinen meno jatkui myös lavan
ulkopuolella, sillä elokuisella kiertueella Anti-Nowhere Leaguen ja Defectsin
herroille tuli mieleen kidnapata… lammas!
- Älä kysy minulta miksi, ja mistä tämä idea
tuli. Ehkäpä halusimme maskotin tai olimme juuri Walesissa. Hee, en todellakaan
muista. Joten hyppäsimme kaikki bussista ja juoksimme pellolle, joka oli täynnä
lampaita. Nappasimme sieltä yhden, joka tietysti oli aivan kauhuissaan ja potki
ja määki. Totta kai se virtsasi ja paskoi pitkin bussia… Joten tämä oli taas
niitä kuuluisia kiertueideoita, jotka olisi voinut jäädä tekemättä!
Halloweenina 31. lokakuuta 1982 Mick
ja Meteors saivat ensi kosketuksen Suomeen, kun bändi jakoi Lyceumin keikalla
lavan yhdessä Hanoi Rocksin kanssa Halloween Monster Ball -bileissä. Muita
illan esiintyjiä olivat Sex Gang Children, Screaming Lord Sutch ja Adicts.
Belfastissa paukkuu
Välillä sattumukset olivat
vaarallisempaa luokkaa. Joulukuun lopussa 1982 Meteors vieraili
Pohjois-Irlannissa yhdessä Anti-Nowhere Leaguen ja Defectsin kanssa.
- Erään kerran olimme Belfastissa,
Pohjois-Irlannissa King’s Halls -mestassa vai oliko se Queen’s Hall?!
(Toim.Huom. Paikan nimi oli Ulster Hall, joka viittaa protestanttien mestaan)
1980-luvun alussa Belfast ei ollut ihan sitten niitä parhaimpia ja
turvallisimpia paikkoja englantilaisille. Olimme matkassa vanhalla brittiläisen
kelkkailutiimin puna-valko-sinisellä pakulla. Fenech keksi sitten vielä
vetäistä lipun eteen… Defects tuli lavalta ja kertoi jonkun ampuilevan lavalle
ritsoilla jotain feikkipanoksia. Ei mikään järin hieno uutinen, kun olimme
juuri menossa sinne. Menimme lavalle nähdäksemme tapahtuuko siellä jotain
outoa. Yleisö oli lähes puoliksi punkkareita ja puoliksi billyväkeä,
jakautuneina omiin puoliskoihinsa. Olimme ihan ihmeissämme, mutta aloitimme
show’n todella tiukalla meiningillä. Yleisö meni täysin sekaisin, ja me
nautimme tilanteesta totta kai, kun he ottivat näin meidät vastaan. Järkkärit
eivät olleet koskaan nähneet mitään tällaista, ja olivat aika ihmeissään ja
kädet täynnä töitä!
Kaunis neitokainen hyppäsi lavalle,
aivan Mickin viereen perässään kaksi lihaskimppuista järkkäriä.
- Nostin bassoni ylös, nainen
kietoutui tiukasti ympärilleni, laskin basson hänen päänsä päälle ja jatkoin
soittamista. Järkkärit yrittivät epätoivoisesti häntä irti minusta ja muutamia
iskuja sateli sinne tänne. Samaan aikaan kun lavalla tapahtui, Curdie oli
löytänyt tämän pellen, joka ampui lavalle kuulia. Curdie käveli yleisön läpi
tämän luokse ja tempaisi yhdellä iskulla tyypin kanveesiin.
Menestyksen makua
Meteorsin suosio kävi kuumana
loppuvuodesta 1982, kun indielistojen kärjessä killuivat elokuussa julkaistu
”Mutant Rock” -sinkku ja ”In Heaven” -albumi. Psychobillystä oli tullut huikean
suosittua, ja joka puolella näkyi kiilatukkia.
- Saimme loppuun Anti-Nowhere League
-kiertueen ja lähdimme ensimmäiselle omalle kiertueellemme. Ennen kiertuetta
tapasin Gingerin Curdien toimiston lähellä olevassa pubissa. Hän kertoi
minulle, että Russell aikoi tehdä jotain kurjaa lavalla seuraavalla keikalla ja
lähteä sen jälkeen bändistä. Russell ja Fenech eivät tulleet toimeen lainkaan
keskenään, vaan riitelivät koko ajan jostain. Olin vasta 18 ja nuori
pojankloppi, mutten tyhmä. Soitin heti Russellille ja kerroin, että hän on
ulkona bändistä. Fenech ei pitänyt tempustani ja kysyi minulta: ”Kuka nyt
laulaa sinun tekemäsi biisit?!” Sanoin hänelle, että sinä, olen aina halunnut
että sinä laulat ne! Hän oli tyytyväinen tähän, vaikka olinkin astunut
alueelle, joka ei minulle kuulunut. Kiertue oli aika raskas, keikkaa keikan
perään, lopulta kadotat ajan ja paikan tajun.
Mielipuolinen fani
Psychobilly sai valtamediassa aika
nopeasti epämääräisen maineen. Meteors nousi esiin jopa erään surullisen surman
mediapuinnin yhteydessä.
- Joku sunnuntai veljeni Brian soitti ja
sanoi: ”Oletko nähnyt News Of The World -lehden, katso sivu 7.” Olin ihan
pihalla, että mitä nyt? Hain lehden ja katsoin sivulle 7. Siellä oli pieni
juttu oikeudenkäynnistä, jossa kerrottiin jonkun mielipuolen tappaneen
tyttöystävänsä 97:llä puukoniskulla. Tämä mielipuoli kertoi diggaavansa meitä,
ja haluavansa olla kuten me ja mistä me laulamme! Oikeuden tuomari totesi,
ettei mitenkään ole kyseisen bändin vika, että tällaista tapahtuu. Juttu oli
aika ikävä joka tavalla, ja sen ansiosta biisejämme ei soitettu radiossa ja
meidät tiputettiin listoilta.
Tulppaanit pöllyävät
Joulun aluspäivinä 1982 Meteors
buukattiin neljän päivän kiertueelle Hollantiin. Mick ja bändin roudari Steve
olivat innoissaan Hollannin-reissusta. Steve oli aiemmalla reissullaan tavannut
Tos-nimisen tytön ja oli järjestänyt Meteorsin keikoille tapaamisen Tosin ja
hänen muutamien kavereidensa kanssa.
- Kaksi ekaa keikkaa olivat pienessä pubissa.
Ajattelin heti kyynisesti, että jos tämä on tällainen kiertue, niin onpa aika
laimeaa. Se oli täynnä jotain lauttamiehiä. Lavan edessä oli noin kymmenen
tytön ryhmä ja kun me aloitimme settimme, he menivät totaalisen sekaisin
positiivisessa mielessä. En ollut nähnyt mitään sellaista ennen, heillä oli
todella hauskaa ja niin oli meilläkin lavalla. Seuraava keikka oli jossain
tehdasvarastotyyppisessä mestassa, joka oli aika massiivinen. Sama tyttöporukka
oli myös siellä, ja he olivat tuoneet lisää kavereitaan mukanaan.
Kulkusten kilinää
Keikan jälkeen Steve pyysi minut
erikseen ja esitteli minut muutamille tytöistä. En saanut silmiäni millään irti
Tosin kaverista, hänen nimensä oli Silvia, eikä hän puhunut sanaakaan
englantia. Menimme jollekin klubille ja meillä oli aivan huippubileet siellä.
Jatkoimme jollekin syrjäiselle kujalle, ja siellä johonkin baariin. jonne pääsi
vain koputtamalla oveen. Sieltä katsottiin luukusta ketä ovella on, ja sitten
vasta pääsi sisään.
Minulla menikin koko ilta yrittäen
selittää Silvialle kuinka hurmaavan ihana hän on, Tos toimi minulla siinä
onneksi tulkkina aika ajoin. Lopulta menimme takaisin Tosin kämpille. He
katosivat Steven kanssa makuhuoneeseen ja minä jäin Silvian kanssa makoilemaan
joulukuusen juurelle. Avasimme skumppapullon ja nautimme toistemme seurasta. Se
on varmasti yksi parhaista jouluistani!
Tiukka trio
Seuraava keikka olikin Amsterdamissa
kunnon mestassa, jossa lava oli korkealla, mega-isot peeaat ja valtava
tanssilattia. Mick, Steve ja tytöt saapuivat paikalle reilusti myöhässä. Fenech
oli hippasen kiukkuisella päällä, ei myöhästymisestä, vaan siitä kun hän oli
joutunut yksin hakemaan ”lohtua” punaisten lyhtyjen alta…
- Soundcheck oli jo aivan täysillä käynnissä,
kun saavuimme. Kiertuemanagerimme oli duunannut bassoni kuntoon, kutsuimme
häntä nimellä ET, heh, koska hän soitteli joka ilta äidilleen. Lavalle
päästyäni huomasin puolen yleisöstä olevan skinejä. Pienoinen pelko hiipi puseroon,
kun ajattelin että mitäköhän tästä tulee. Meillä oli Briteissä ollut aika
vahvoja kahnauksia skinien kanssa. Nämä olivat onneksi hollantilaisia ja
saksalaisia skinejä. Taas yksi muistorikas keikka ja skinit olivat täböllä
mukana menossamme, joten murehdin aivan suotta. Kaikesta huomasi kuinka
yhtenäinen trio minusta, Fenechistä ja Gingeristä oli tullut: jokainen tiesi
tasan tarkkaan mitä seuraavaksi tapahtuu, ja kaikki hoidimme tonttimme
viimeisen päälle tyylillä. Soundimme oli tuossa vaiheessa tiukimmillaan.
Pystyit vain nauttimaan täysillä, ei tarvinnut murehtia mitä seuraavaksi
soitetaan.
Ilo katoaa
Kaiken hypen keskellä Meteors
buukattiin Channel Fourin ”What Ever You Want” -tv-ohjelmaan. Se oli show,
jossa esitettiin pääasiassa nauhoja livekeikoilta. Keikka kuvattiin 13.
tammikuuta 1983 Ace-mestassa Lontoon Brixtonissa. Kaikennäköistä pientä värinää
ja sähläystä oli ilmassa ennen keikkaa johtuen ainakin herra Fenechin
vaikeiluista ja bändin jäsenten henkilökemioista.
- Fenech oli sitten pikkaisen jollain ihmeen
egotripillä ja samalla hän oli pystynyt suututtamaan alkuperäisen porukan, joka
oli seurannut meitä alusta saakka. En pahemmin välittänyt mitään politiikasta,
mutta musiikki oli minulle kaikki kaikessa. Jotenkin biiseistä alkoi tulla hivenen
liian samanlaisia eikä niissä ollut enää haastetta tarpeeksi. Menin katsomaan
Guana Batzin ekaa keikkaa Feltham Football Clubille. Diddle ja Stuart olivat
saaneet Pip Hancoxin laulajaksi ja Boring Bob Grovnerin basson varteen.
Keikalla huomasin, että itse olin kadottanut soittamisen ilon, joka
ilmiselvästi Batzeilla oli. Minulla oli todella kova ikävä omia kavereitani,
jotka eivät käyneet enää Meteorsin keikoilla, koska eivät pitäneet Fenchin
käytöksestä.
Pilviä kerääntyy
- Ace-keikalla totta kai soitimme ”Johnny
Remember Me” -biisin. Levyllä Helen Knight laulaa naisosuuden, mutta jo
studiossa meidän piti harmonisoida hänen lauluaan pikkaisen, jotta se kuulosti
tarpeeksi hyvältä. Tunsin Helenin jo koulusta ja pyysin hänet mukaan juuri
tuolle biisille. Harmi vain kun emme voineet käyttää häntä livenä. Myöhemmin
hän tuli laulajaksi minun Flayed Alive -bändiini. Ace-keikka oli aika kamala,
siellä oli tappeluita ja alkuperäinen Meteors-jengi paikalla, Fenech sai heidät
vielä enemmän raivon partaalle laulamalla entisestä tyttöystävästään Louisesta.
Alkuperäisjengi uhitteli koko keikan ajan Fenechille, ja tunnelma oli aika
uhkaava. Keikan jälkeen osa heistä pyrkikin pukuhuoneeseen halutakseen vähän
myllyttää häntä. Kaikesta huolimatta en suostunut päästämään heitä ohitseni ja
sain heidät peruuttamaan aikeensa! Olin varma, että he teilaavat minut siihen,
mutta ainoa mitä tapahtui oli että he sanoivat: ”Sinä olet OK!”
Kiitollisuus ei kuulu ilmeisesti
kaikkien hyveisiin, saatikka että ymmärtäisi mitä se tarkoittaa, kuten jatkosta
ilmenee.
Tyly loppu
Kohtaus ei jäänyt ilman
seuraamuksia. Acen keikka jäikin Mickin viimeiseksi.
- Pikkaisen tämän jälkeen Fenechin oma roudari
Paul kertoi minulle, että Fenech on aikonut korvata minut bändissä piakkoin.
Täysin raivon sokaisemana juoksin rappuset ylös pukuhuoneeseen ja tivasin
suoraan häneltä, että mitä tämä tarkoittaa! Hän kielsi kaiken, mutta näin heti
hänen naamastaan kaiken olevan valetta, ja tiesin saavani potkut bändistä.
Aika pian Mick saikin kutsun
manageri Curdien luo tapaamiseen. Curdie kertoi hänelle Fenechin haluavan hänet
ulos bändistä.
- En tietystikään ollut iloinen tästä
uutisesta, mutta ei se myöskään mitenkään yllättänyt minua. Niin sitten urani
Meteorsissa oli ohi. Boring Bob Grovner oli laittamassa hetkellisesti bändiä
pystyyn, joten tarjouduin mukaan. Olin puhunut Batzin keikan aikana Diddlen
kanssa siitä, etten enää ollut oikein onnellinen Meteorsissa ja hän sanoi
minulle: ”elleivät kundit halua sinua Batziin, perustamme ihan oman bändin!”
Aukenihan se ovi ja Mick astui Guana
Batzin riviin. Lyhyen, mutta kivisen Meteors-pestin jälkeen alkoi aivan uusi
aikakausi nuoren muusikon elämässä,,.Hän oli mukana jo Guana Batzien toisella
keikalla tammi-helmikuussa 1983. Näistä Batz-kuvioista ja muista Mick Whiten
vaiheista myöhemmin lisää. Pienenä knoppitietona mainittakoon lyhyt
managerointijakso aloittelevan Demented Are Gon messissä.
Loppusanat
Oli kerrassaan kohtalon ivaa, että
Mick sai kenkää juuri ennen kuin levyt, joiden työstämiseen hän oli
osallistunut, tuupattiin markkinoille. Meteorsin suosituimmaksi jäänyt kiekko
”Johnny Remember Me” julkaistiin helmikuussa 1983. EP nousi singlelistalla suoraan
sijalle 55. Joku saattaa ajatella, mitä huikeaa tuossa nyt on. Eipä muuta kuin
että se myi ensi viikon aikana 20 000 kappaletta. Varsinkin uudelle
marginaalibändille murtautuminen Top 40 -listakärjen tuntumaan oli Britanniassa
tuolloinkin melkoinen temppu. Myös Meteorsin arvostettu kakkosalbumi ”Wreckin’
Crew” julkaistiin vasta Mickin erottamisen jälkeen.
Mick White juttu aluperin julkaistu BIG BEAT-lehdessä 2017 ehkäpä.
VastaaPoista