RAYGUN COWBOYS
Vaahterasiirapilla
kuorrutettua Psychobillyä: RAYGUN COWBOYS
Oh Canada!
soinnut soivat vahvana tämän jutun aikana. Onhan käsittelyssä Edmontonin
(Alberta) oma ylpeys Raygun Cowboys.
2000 ihan rockabilly triona syntynyt bändi on
luonut matkan varrella nahkansa tyylikkäästi tuoden lisäväriä maukkaalla
tavalla muuten pikkaisen pysähtyneeseen psychobilly sceneemme.
On puhuttu,
että pitkät ja pimeät talvikuukaudet luovat vahvan pohjan tummanpuhuvalle
musiikille. Ja niinpä tuo tuntuu olevan, kun esim. Suomessa niin kuin
Kanadassakin on valtaisa määrä metalli bändejä. Eikä ole, niin kauhean kaukaa
haettua, että sama ”kaava” sopisi myös psychobillystä puhuttaessa.
Tämä juttu
laitettiin alulle tammikuussa 2021 bändin liiderin laulaja kitaristi Jon Christopersonin
toimiessa ainoana puhemiehenä. Joten tässä jutussa kaikki vastaukset ja info on
tullut hänen suustaan taikka oikeastaan kynästään. Hypätäänpä matkaan ja
tutkaillaan mitä herra juttelee minun välijubinoitteni lomassa.
Covid
Tässä on
kuuleman mukaan pyöritty kohta kaksi vuotta koronan kourissa. Totta, eihän se
mikään vitsin asia ole ja kyllä todellakin kaipaa sitä ”entistä normaalia”,
jolloin elämä oli vapaampaa ja esim. keikkoja ei jouduttu perumaan yhtenään.
Kuten
kaikkialla muuallakin, niin myös Kanadassa on jouduttu painimaan kovimman
kautta koronan kourissa. Albertan provinssissakin jouduttiin välillä laittamaan
täysi sulku koko alueelle.
-Olemme
todellakin eläneet erikoisia aikoja. Toivottavasti käynnissä olevat rokotukset
antavat meille paremmat mahdollisuudet palata normaalimpaan elämään takaisin.
Kanadan
hallitus on Jonin puheitten mukaan toiminut esimerkillisellä tavalla ja
auttanut hädässä olevia.
-Valtio
astui hienolla tavalla esiin aloittamalla avustukset ihmisille joilla ei ollut
oikeutta normaaliin työttömyysturvaan, kuten esim. me muusikot ja muut viihdyttäjät.
Näin saimme maksettua laskujamme ja kykenimme selviytymään edes jollakin
tavalla. Kun ei ollutkaan enää tuloja esiintymisistä ja vastaavista.
Boomi
kuihtuu kadotukseen
Ympäri
maailmaa rockabilly eli uutta kukoistuskauttaan 80-luvulla. Stray Cats toimi
tässä vahvana lippulaivana brittiläisten Crazy Cavan, Matchbox, Blue Cats,
Polecats, Shakin’Pyramids jne. bändien ohella ja siinä isona lisänä rinnalla
oli psychobilly boomi tietysti Meteors bändin johdolla.
Kanadassa
tuota riemukulkua johtivat mm. Bop Cats, Nervous Fellas, Razorbacks
sekä Jerry Jerry & The Sons Of Rhythm Orchestra bändit.
-90-luvun
loppuun mennessä Kanadassa kaukana
olivat villit vuodet ja scenemme oli aikalailla hiljaiselossa. Aloittaessamme
vuonna 2000 oikeastaan vain Deadcats ja Big John Bates olivat esillä. Samoihin aikoihin meidän
kanssamme aloittivat Gutter Demons (wellun huom. joka valitettavasti julkisti lopettamis
päätöksensä marraskuun viimeisellä viikolla 2021), Matadors ja muutama muu.
80-luvun
jälkeen parasta aikaa Kanadassa elettiin Jonin arvelun mukaan 2006-2012,
jolloin mm. Demented Are Go,Meteors, Long Tall Texans musiikki oli löytänyt
uudet kuulijansa myös Kanadassa.
Deadcats
& Mike Tupelo
Raygun
Cowboys vahvinta esikuvaa ja vaikuttajaa ei tarvinnut ruuvipenkissä kiristämällä
kiskoa suusta ulos, vaan vastaus tuli kuin viagra apteekin hyllyltä.
-Puhuttaessa
psychobillystä , niin ehdottomasti meille suurin vaikuttaja on ollut Deadcats .
He olivat ensimmäisiä Kanadassa psychobilly musan parissa. Soittivat
rockabillyä likaisesti kunnon trash meiningillä. Heidän keikkansa olivat
todella willejä , joiden aikana mm. basisti laulaja Scooterin työkalu sytytettiin
tuleen. He todellakin olivat aitoja ja alkuperäisiä scenessämme.
Deadcats
bändistä löytyi myös Kanada musiikin tärkein mies eli valitettavasti jo
edesmennyt kitaristi laulaja Mike”Mick Tupelo”Dennis (16.12.1956-11.12.2019) .
Hän oli Deadcats bändin ja myös Flying Saucer Records lafkan perustaja. Hänestä
on nähnyt vain positiivisia kommentteja. on puhuttu kuinka ystävällinen, lämmin
ja perhekeskeinen persoona hän oli.
-Mick oli
todellakin aivan huikea tyyppi. Oli aina auttamassa tosia ihmisiä tavalla tai
toisella pyyteettömästi. Hän oli myös juurikin, se persoona, joka buukkasi
meille ensimmäisen keikkamme Edmontonin ulkopuolelle. Se oli hänen
kotikaupungissaan Vancouverissa. Keikka oli Marine Klubilla ja settimme
huikeasti puolen tunnin mittainen. Hänen kuolemansa oli iso isku meille
kaikille.
Elvistä
äidinmaidossa
Jon
Christopherson (laulu&kitara) musiikki innostus kumpuaa jo äidinmaidosta.
Äitinsä näet kokkailun yhteydessä aina kuunteli Elvistä. Sisko puolestaan
johdatti veljensä Stray Cats maailmaan ”Rant’n’Rave” levyn tahdein.
-Junnuna
pyöritin taukoamatta, juurikin tuota Stray Cats levyä.
Innokkaana
ja uusia tuulia haistelevana teininä Jon ei kuitenkaan tyytynyt vain yhteen
musiikkityyliin. Hän haki elämyksiä ja tyydytystä, niitä kumpaakin hän löysi
myös punk musiikista.
-Kävin aika
paljon Edmontonin punk keikoilla, ennen lukiota ja vielä sen aikanakin. Sen
intohimo, raakuus ja energia veivät minut kokonaan mennessään. Valloittaen
minut kokonaisvaltaisesti.
Sielussa soi
rockabilly
Rakkaus ei
kuitenkaan ollut kuollut rockabilly musaan punk aikakaudellakaan. Paluu sen
pariin tapahtui kunnolla taas lukion jälkeen, kun jossain kotibileissä soi
”Built For Speed” Stray Cats albumi. Se iski Joniin pajavasaran tavoin.
-En ollut
kuullut heitä pitkään aikaan. Mutta noissa bileissä se vaikutti minuun jälleen
ja sen jälkeen Stray Cats pyörikin vahvasti soittimessani. Tuosta hetkestä
alkaen kävin punk bileissä cowboy bootsit jalassa ja kunnon rockabilly
rasvaletti duunattuna. Olin varmasti aika kummajainen muiden silmissä, niissä
kemuissa.
Alan levyjä
oli kovin vaikea kuulemma löytää Kanadassa ennen internet aikaa. Perus SUN ja
Chuck Berry levyt kuitenkin pikkuhiljaa löytyivät Jonin kätösiin. Sitten
löytyikin todellinen helmi Reverend Horton Heat levy ”Liquor In The Front”.
Tämä olikin SE käänteentekevä hetki Jonin tulevaisuudelle.
-Oli
mahtavaa huomata miten Reverend Horton Heat yhdisteli tyylikkäästi rockabillyyn
eri tyylilajeja. Ei aikakaan, kun tilasin Demented Are Go ”Who Put
Granma Under The Stairs” levyn A&B Sound lafkalta. Kesti kuusi viikkoa ennenkuin se
kolahti postilaatikkooni. Ensimmäisen kerran kunneltuani sitä ajattelin, “mitä
helvettiä tämä on?”. En tiennyt miten minun olisi pitänyt suhtautua siihen,
mutta kuitenkin jatkoin sen kuuntelua. En ollut ennen kuullut mitään vastaavaa.
Lopulta se koukutti minut totaalisesti ja tekee niin yhä.
Punkkia
Edmontonissa
Edmontonissa
tapahtui muutakin kuin öljybisnestä ja legendaarisen Oilers lätkäjengin
fanitusta. Punk scene oli varsin aktiivinen saaden aika helpolla nuorisoa
mukaansa.
-Bändimme
Raygun Cowboys sai todellakin alkunsa vuonna 2000 keskellä Edmontonin punk
sceneä. Ei tietenkään sitä voi verrata mitä punk oli esimerkiksi Lontoossa
suurimmillaan. Mutta meillä ei myöskään ollut vastaavia kahakoita, kuin siellä
eri musiikkityylien kesken. Tottakai joka puolella maailmaa löytyy kusipäitä,
joka sceneen ja ryhmittymään. Kuitenkin, jos meillä olisi ollut vastaavia
ristiriitoja eri musiikkityylien välillä, niin varsin pian kaikki olisivat
kuolleet pois. Minun vankka mielipiteeni on kuten koko Raygun Cowboys
bändinkin, että musiikin pitäisi tuoda ihmisiä yhteen, ei erottaa heitä
toisistaan! Alkuaikojen keikkamme olivat pääosin punk klubeilla ja tapahtumissa
ja kattaukset olivat varsin avomielisiä tyyliin punk, rockabilly, ska ja gootti
bändit jakamassa samaa lavaa samana iltana. (wellun huom. mahtavaa juuri noin
sen kuuluukin olla, tosin väistämättä saattaa liian levällään olevista
tyyleistä muodostua yleisössä ongelmia. Näyttävät Kanadassa olevan varsin
fiksuja asian suhteen).
Alkuvuodesta
2020 Jon oli jälleen vahvasti tekemisissä Edmonton punkin kanssa, sillä hän sai
kunnian toimia kiertue managerina SNFU bändille, joka on Edmonton legenda
omassa kategoriassaan.
-Oli hienoa
saada kokea myös tuota puolta musiikkihommissa. On aivan eri kiertää
bändinjäsenenä kuin kiertue managerina. Siinä joutuu olemaan kaikesta vastussa,
että hommat sujuisivat niin kuin on sovittu ja ajallaan. Välillä saa säätää
kaikenmaailman lentoja, hotelleja sun muita raha asioita jne. Oli kyllä
itselleni iso juttu ja samalla sai oppia myös oman bändin hoitamiseen.
Hokii &
hevii
Kanadassa
jääkiekko on yksi maan valtauskonnoista. Mahtaako maailmalta löytyä mitään
muuta maata, jossa hallituksen istunto keskeytettäisiin tärkeän jääkiekkomatsin
takia.
-Kun on
kuukausia pakkasta -20 asteesta jopa neljäänkymmeneen asteeseen, niin ihmiset
todellakin kaipaavat todellakin tekemistä ja viihdykkeitä pimeyden ja kylmyyden
kestämiseksi. Talviurheilu ja varsinkin jääkiekko täyttävät tätä aukkoa
vahvasti. Meille kanadalaisille musiikki on se toinen iso rentoutumisen muoto
talvikuukausina. Siihen on helppo purkaa patoutumiaan, siksi hevi musiikki on
varsin suosittua meillä Kanadassakin. Itse olen luukuttanut viimeaikoina
(tammikuun 2021) paljon Iron Maiden sekä Judas Priest musaa kaamoksen ja
koronan selättämiseksi.
Rockabilly trio
Raygun Cowboys aloitti ihan puhtaana rockabilly
triona. Kuitenkin niin,
että mukana oli vivahteita neo-ja psychobilly tyyleistä. Ikärajattomia punk
keikkoja, siitä pikkuhiljaa siirtyminen baari keikoille ja kiertueille
lämppäämään isompia nimiä. Tasainen keikkailu kehitti kuitenkin nuorta bändiä
kokoajan.
-Alku oli
tosi hyvä meille. Punk keikat anoivat laaja-alaista nostetta. Kuitenkin hyvän alun
jälkeen tuli hiljaisempaa keikka rintamalla. Hyvän alun jälkeen hetken oli
hiljaisempaa, kunnes onnekkaasti pääsimme tekemään lukuisia keikkoja mielestäni
Edmontonin parhaassa klubissa nimeltään Sidetrack Cafe.
Alamaailman
boogie
Raygun
Cowboys ensiesiintyminen levyllä tapahtui Stumble Recordsin tupla CDllä Zombie
Night In Canada vol.2 ”Hotrods” biisillään 2005. Omakustanne debyytti
”Underworld Boogie” ilmestyi 2006 ja oli samalla viimeinen levytys trio
muodossa.
He tiesivät
tehneensä ihan ok debyytin, mutta siltikin jotain puuttui ja se kaiversi
mieltä.
-Pienen
mietiskelyn jälkeen tulimme 2007 siihen tulokseen, että meidän bändimme
suurentuu torvi sektiolla. Eka keikkamme uusitulla kokoonpanolla olikin meille
aika iso tapaus, sillä pääsimme lämppäämään itseään Lee Rockeria tuota Stray
Cats legendaa. Keikka oli loppuunmyyty ja me todellakin rokkasimme jengin ihan
pähkinöiksi. Äänentoisto velhot olivat loihtineet meille huikeat soundit.
Pystyimme vapautuneesti vyöryttämään uutta soundiamme hulluna joraavan yleisön
niskaan tuollaisissa olosuhteissa.
Bändi sai
siis yleisöltä erittäin vahvan kannanoton torvi sektion puolesta. Selkeä
napakymppi. Oma tyyli oli siis löytynyt ja he erottuivat muista
kilpailijoistaan. Itselläni mieleen tulevat uudelleen kasattu Australian Casino
Rumblers, valitettavasti jo edesmennyt hulppea Kings Of Nuthin’ (USA) sekä
tietysti Saksan oma ylpeys Paddlecell. Eikä toki unohtaa sovi legendaarista
King Kurt hulabaloo ryhmää, vaikkei heillä olekaan kuin foni torvi puolelta
kokoonpanossaan.
-Keikan
jälkeen Lee Rocker tuli sanomaan meille ” Jon, te olitte todellakin mahtava
rokki bändi!” ..huh mitä muuta sitä tarvitsikaan nuorena bändinä kuin kehut
yhdeltä Stray Catiltä!!
Mad Bomber
Society
Raygun
Cowboys ilmeen totaalisesti muuttanut torvi sektio löytyi Edmontonin Mad Bomber
Society ska bändistä.
-Kun
esittelin asian heille, ensi kommentti oli ” nyt joko mennään metsään, niin
että rytisee tai sitten tästä tulee jymymenestys”. Niinhän siinä kävi, että
tyytyväisinä saimme todeta jälkimmäisen vaihtoehdon olleen lähempänä totuutta!
Nate Conolly
ja Mike Johnson olivat ensimmäiset torvi orginaalit bändissä. Pian perässä
mukaan tuli Johnny McCormack.
-Johnny on
yhä mukana. Valitettavasti Nate ja Mike olivat perheellisiä ja omia uriaan
rakentavia miehiä, joten he eivät voineet kiertää kanssamme isommin. Hyvä
uutinen taasen on se, että he tulevat tekemään kanssamme muutaman spesiaali
keikan 2022. Tällä hetkellä (joulukuu 2021) kokoonpanomme on siis: Jon
Christopherson- laulu & kitara, Brett Reid- rummut, Aaron (Zerk) Naveau-
kontrabasso, Zach Semanuik- trumpetti, Mike Androschuck- vetopasuuna sekä
Johnny McCormack- vetopasuuna.
Road To Rack
And Ruin
Hei onko
teillä hetki aikaa puhua orkesterista nimeltään King Kurt. No ainakin Jonilla
näyttäisi innokkuutta ja aikaa olevan. Eikä myöskään unohtaa sovi Long Tall Texans
vaikutteita bändiinsä.
-Luukutin
antaumuksella King Kurt albumia ”Road To Rack And Ruin”. Lumouduin siitä täysin
ja varmasti heidän upea foni sointinsa jäi jotenkin kytemään alitajuntaani.
Terävät
kynät penaalissa
Oli kuulemma
vapauttavaa miten paljon lisää ideoita ja laajuutta sai kirjoittamiseen torvien tulon myötä.
-Voin
aloittaa sisuksesta ja laajentaa sitä pikkuhiljaa rakennusvaiheessa. Musiikki
kuhunkin biisiini syntyy ensin päässäni, sitä seuraavat nuotit, melodia ja muu
rakenne. Melodiaan sopivat sanat löydän seuraavaksi ja siinä vaiheessa vien
raakileen treeneihimme hiottavaksi. Lisäämme jammailun ohessa torvet ja välillä
jotain spesiaalia. Tärkeintä on löytää, joka biisille juurikin oikeanlainen
tunne ja fiilis.
Eurooppa
Raygun
Cowboys teki ensimmäisen Euroopan kiertueensa 2010. Oli kuulemma ollut joitakin
joiden mielestä he eivät olleet psychobillyä, vaan ska’ta.
-No me
olimme erimieltä asiasta. Mielestämme soundi syntyi ihan lunnollisesti torvien
tulon myötä. Katsoimme vain, että mihin suuntaan se mahtaa lopulta johtaa.
Toisella levyllämme löysimme tyylimme. Kokoajan koetamme pikkaisen kehittää
kuitenkin tyyliämme, ettemme jämähdä paikoillemme. Itselleni tällainen
tekemisen tapa sopii enemmän, kuin hyvin.
-Kyllä
kaipaa jälleen kiertueelle ja tiedäthän, että loppupuolella kiertuetta vani
haisee kolme kertaa pahemmalta kuin normaalisti, heh.
Kuudesti
laukeava hyllyssä
Raygun
Cowboys on ehtinyt saada ulos 6 albumia.
-Olemme
tosiaan tehneet tähän mennessä 6 albumia, seuraava on jo työn alla, mutta alla
pieni listaus jo tulleista levyistä:
”Underworld
Boogie” 2006 (omakustanne)- ”me nuoret ja innokkaat soittajanalut yritimme olla
bändi”.
”Raygun
Cowboys” 2008 (Stumble Records)-
”yritimme selvittää miten olla bändi torvisektiolla, miten kirjoittaa omia
biisejä ja miten esiintyä”.
”Cowboy
Up!” 2012 (Stumble Records)-
”nyt olimme jo hyvin yhteen nivoutunut nippu. Takana oli kiertueita, tiesimme
sopivimman tavan tehdä omia biisejä ja oli entistä normaalimpaa olla torvilla
vahvistettu psychobilly bändi”.
”Heads Are Gonna Roll” 2015 (Stomp Records)- ”eka
levymme Stomp yhtiölle. Olimme selkeästi kehittyneet lisää edellisestä
levystämme”.
“Cowboys
Code” 2017 (Stomp Records)- “ tiesimme miten
toimia studiossa. Olimme myös soittajina parempia”.
”Blooded But
Unbroken” 2019 (Stomp Records)- ”tässä kulminoituu kaikki se mitä olemme
oppineet 20 vuoden aikana bändinä! Olin 25-vuotias eka levyn ilmestyessä ja nyt
40. Elämää on tullut nähtyä ja se kokemus näkyy myös kirjoittamisessani”.
Elämänmakuisia
tarinoita
Kiertueilla
sattuu ja tapahtuu, kuten on tunnettua ja aika monet tarinat jäävät kertomatta meille
ulkopuolisille. Joitakin onneksi myös kerrotaan iloksemme ja ihmeteltäväksemme.
Yllättäen tässäkin jutussa Demented Are Go orkan vanha huru-ukko Sparky on
päässyt yhteen tarinaan pääosaan.
-Muutama
vuosi sitten olin takahuoneessa Sparkyn kanssa drinkeillä Psychobilly Meeting
festareilla. Yht’äkkiä hän alkoi hyppimään hulluna ja selkeästi lävisti
jotakin. Kohta kuului huuto ”sainpas sinut”..hän oli aloittanut taistelun
muurahaisia vastaan. Pyöri ympäri huonetta ja poltti kaikkia löytämiään muoveja,
häätääkseen muurahaiset takahuoneesta. Olin kuolla nauruun tuota sekoilua
seuratessani.
Omien
idolien tapaaminen on esiintyvälle muusikollekkin aina kova juttu. Välillä
kohtaamiset ovat hyviä ja välillä suuria pettymyksiä. Tällä kertaa ilmassa oli
onnea ja tunnetta siitä, että tavallisia tässä kaikki ollaan.
-Muistini
syövereistä tulee mieleen myös aamuyöllä suoritettu ateria McDonalds raflassa
yhdessä omien idolieni kanssa. Olimme aika hyvässä ja nälkäisiä saapuessamme
sinne Long Tall Texans bändin kanssa. Siinä odotellessa huomasi sen, että ei
ole väliä kuka olet, niin silti saatat haluta keskellä yötä McDonalsiin
syömään.
Kohti uutta
-Olen
alkanut uuden levyn työstämisen. Saa nähdä josko pääsisimme vielä ennen joulua
studioon. Tarkoitus olisi saada uusi uunituore julkaisu ulos keväällä 2022.
Sitä olisi hyvä, sitten ottaa mukaan toivottavasti toteutuvalle kiertueellemme,
siellä Euroopassa. Olisi hienoa saapua myös Suomeen. Koettakaa jaksaa punnertaa
läpi kaikkien näiden koettelemusten ja eipä aikaakaan , kun yhdessä taas
ulvomme kuutamolla!!!
Muistakaa: ”The Edmonton Oilers 1980’s Dynasty team. Live
Long and Prosper!!!”.
Loppuun
vielä Jon totesi Reverend Horton Heat Jimin kiteyttäneen parhaiten kiertämisen
jujun. ” Ei ole mitään korvaavaa, sille kun pääsee jälleen Vanilla rullaamaan
tielle!”.
Eipä sitä
paljon paremmin voisikaan sanoa. Eikä myöskään ole hienompaa, kuin saada
kohdata (vaikkakin vain somessa) luonnikkaita soittajia tyyliin Jon
Christopherson. Kiitos ja kumarrus.
Päivitystä toivottavasti pian.
Kommentit
Lähetä kommentti